Adres

Telefon

15 823 57 48 wew. 28

SANDOMIERZ  JAKIEGO  NIE  ZNAMY

We wtorek 25.X.22. odbyła się mała wycieczka do Sandomierza w nagrodę dla osób zaangażowanych w przygotowanie tegorocznej Inauguracji naszego roku akademickiego 2022/23 która miała miejsce 22 września 2022 roku. Wyjechaliśmy o godz.11 zabierając ze sobą przewodniczkę którą była nasza koleżanka, słuchaczka UTW Krystyna R. Spod Spichlerza udaliśmy się spacerkiem, u podnóża Sandomierskiego Zamku po prawej i winnicą Jakubowa po lewej stronie doszliśmy do zabytkowego kościoła św. Jakuba. Liczący blisko 800 lat kościół Dominikanów jest drugim po Konwencie Krakowskim. Budowę jego rozpoczęto w XI w. Księżna Adelajda funduje świątynię w XII w. Po wielu trudnych losach, po 137 latach ponownie Dominikanie przybywają tu do Sandomierza w 2001 r. Ciekawostką jest to, że nietypowe żyrandole które korespondują z wnętrzem kościoła zaprojektował prof. Wiktor Zin, który często bywał tu i  malował Sandomierz „Piórkiem i węglem”. Po zwiedzeniu Kościoła św. Jakuba dalej przeszliśmy Wąwozem Jakubowym obecnie zwanym W. Jacka Odrowąża do Furty Dominikańskiej czyli Ucha Igielnego na taras widokowy przy Urzędzie Miasta by podziwiać piękne widoki. Oczywiście były też sesje zdjęciowe. Widzieliśmy największy pierścień- pomnik z okiem z krzemienia pasiastego. Następnie przeszliśmy pod dawną Synagogę- dziś Archiwum miejskie i na Rynek ze słynnym Ratuszem. Po krótkiej przerwie na kawę, coś na ząb  i grzane wino poszliśmy pod najstarszą szkołę średnią w Polsce Collegium Gostomianum, Dom Długosza, Pałac Biskupa i Dzwonnicę aż do pięknie odnowionej Bazyliki czyli Sandomierskiej Katedry. Tam Krystyna przybliżyła nam historię Katedry i obejrzeliśmy jej wnętrza z pięknymi freskami w stylu bizantyjskim. Na tym zakończyliśmy zwiedzanie. To tylko fragmenty, by zachęcić innych do zwiedzania tego urokliwego pobliskiego nam miasta. I tu mogę przytoczyć słynne powiedzenie wywodzącego się z Tarnobrzegu poety Stanisława Jachowicza „ Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie”  G.G